Jaký je reálný dojezd elektrokol?


Obchody s elektrokoly berou lidé útokem a nikdo z nás, kdo měli to štěstí si jízdu na nich zkusit, se tomu nemůže příliš divit. Jsou nesmírně zábavná, dovolí vám jet dál a častěji, a i ti největší odpůrci nakonec přiznají, že si jízdu užili a hledají způsob, jak si elektrokolo pořídit také. Výrobců elektrokol najdete mnoho.

Ať už zvolíte elektrokola Haibike, Crussis nebo třeba Apache, sázíte na jistotu, prvotřídní komponenty a vyhlášená jména. Jestliže jste ještě neměli možnost si elektrokolo na vlastní kůži vyzkoušet, možná přemýšlíte nad tím, jaký je vlastně jejich reálný dojezd.

Uvedený reálný dojezd je pouze orientační údaj

Nejprve si upřesníme, co je vlastně myšleno dojezdem elektrokol. Jedná se o vzdálenost, kterou je elektrokolo schopno ujet na jedno nabití své baterie. Pokud vybíráte svého nového miláčka právě na základě jeho dojezdu, je potřeba si uvědomit, že se vždy bude jednat pouze o jakýsi orientační údaj a nebudete se moci nikdy stoprocentně spolehnout na to, že jestliže výrobce uvádí, že elektrokolo ujede 150 km, můžete se na něm vydat třeba z Prahy do Českých Budějovic.

 

Co všechno má vliv na dojezdovou vzdálenost?

O orientační údaj jde především proto, že dojezdová vzdálenost elektrokol je ovlivněna mnoha různými faktory, z nichž mnoho nemůžete nijak ovlivnit a sejdou se zcela bez vašeho zapříčinění. Stejně jako se v automobilu mění jeho dojezd podle aktuální spotřeby, můžete vidět na displeji svého elektrokola, že se bude chovat velmi podobně. Dojezdová vzdálenost je ovlivněna váhou jezdce, povrchem, po kterém elektrokolo zrovna jede, povětrnostními podmínkami, tlakem v pláštích a jejich stavem, rychlost, kterou jedete, míra asistence při šlapání, kterou volíte a v neposlední řadě také váha samotného elektrokola a všeho, co na něm vezete.

 

Jak ušetřit během jízdy co nejvíc baterie?

Vezmeme-li tedy v potaz tyto faktory, vidíme, že ovlivnit můžete jen několik z nich. I to ale při jízdě velmi pomůže a nemusíte se díky tomu bát, že byste zůstali někde ztraceni s vybitou baterií. S vlastní váhou či váhou elektrokola toho moc neuděláte, ovšem správný tlak v pláštích je dobré kontrolovat pravidelně a je také důležité volit terén, pro který je vaše elektrokolo míněno. Bude velký rozdíl v tom, jestli pojedete v těžkém terénu na městském elektrokole či na horském nebo krosovém, přestože oba mohou mít uvedenou dojezdovou vzdálenost plus mínus stejnou. Pokud víte, že potřebujete ujet větší vzdálenost, šetřete během jízdy s výpomocí a na místech, kde to vyloženě nepotřebujete, ji snižte na nejnižší stupeň nebo zcela vypněte.


Co dělat, když vám během jízdy dojde baterie?

Pokud víte, že pojedete větší vzdálenost, než je dojezdová vzdálenost vašeho elektrokola a máte obavy, že by vás kolo mohlo nechat ve štychu, doporučujeme vzít si nabíječku s sebou do batohu. Její velikost je v naprosté většině kompaktní a bez problému si ji můžete vzít s sebou. Jakmile cestou někde zastavíte na oběd či občerstvení, můžete si kolo nechat nabíjet a ujistit se tak, že bude mít dostatek šťávy na zbytek vašeho výletu. K dobíjení totiž kromě samotné nabíječky potřebujete jen elektrickou zásuvku, kterou mají v každé restauraci. Pak už stačí souhlas obsluhy a můžete vesele dobíjet.

Foto zdroj: Shutterstock

Komentáře

Pro zobrazení komentářů se musíte přihlásit.