Nebuďte nedobrovolné sovy!

16.5.2009 | Děti a rodina

Nevyspalý muž – mrtvý muž. My ženy toho naštěstí vydržíme hodně, ale nedostatek spánku je pro nás organismus stejně nepříznivý. Z naší denní doporučené dávky spánku si často nelidsky ukrajujeme ve prospěch našich povinností.

Jak ale máme všechno stihnout, když ze dne, který má jen 24 hodin, prospíme celou třetinu? Zkusíme vám trochu poradit.


Náročná doba
V našem podvědomí se v posledním desetiletí zaklínila představa, že moderní žena 21. století je schopnou manažerkou, která dokáže úspěšně řídit svůj pracovní, rodinný i milostný život. Samozřejmě, že při tom každodenním maratónu bezvadně vypadá. K tomu kromě svého přirozeného půvabu potřebuje navštěvovat posilovnu (nejlépe dvakrát týdně), kosmetičku, pedikérku, kadeřníka. (Na to však obvykle nezbude čas.) Zdravě se stravuje a dobře se obléká. A tak bychom mohli pokračovat.

Pokud máte malé děti a přitom pracujete (ono někdy bohatě stačí, když máte malé děti), musíte v poklusu stihnout sto věcí najednou. Když vaši miláčci pozdě večer konečně usnou, najednou nevíte co dřív. Vyžehlit koš prádla, který už druhý týden sušíte v komoře? Připravit zítřejší prezentaci? Nebo si raději poopravit své poničené nehty, když nehtové studio má v době vašeho volna dávno zavřeno? To snad počká. Ale neměla byste se raději věnovat svému partnerovi, aby si nepřipadal odstrčený?


Syndrom nedobrovolné sovy
Jak vidíte, milé dámy, nejste v tom samy. Většina z nás řeší problém, vtěsnat všechny povinné aktivity do našeho týdenního rozvrhu, abychom při tom kolotoči stihly také dostatečně spát. Ve snaze být dobrou ředitelkou, matkou i milenkou, nejenže nám mnohdy nezbývá žádný čas pro sebe samotné, ale zříkáme se jedné ze základních fyziologických potřeb člověka. Jednou, dvakrát se snad nic nestane (ve srovnání s předchozím životem mladé dívky bez závazků prostě namísto „paření“ uděláte něco užitečného), ale pokud se vaše nocování stane pravidlem, pak není něco v pořádku. Dejte si proto velmi dobrý pozor na tento syndrom tzv. nedobrovolné sovy, zvláště když ráno se úderem šesté musíte změnit zase zpátky na ranní ptáče. Že jste si vzpomněly na princeznu Fionu ze Shreka? Je dobře, že to berete s humorem, ale nepodceňujte tiché nebezpečí. Dlouhodobý spánkový deficit může vést k nesoustředěnosti, bolestem hlavy, změnám nálad i k vážnějším zdravotním komplikacím.

Pojďme se tedy podívat na vaše denní povinnosti a nalézt efektivní způsob, jak se s nimi vypořádat, aby vám zbyl dostatek volného času.


Manažerkou vlastního života
 
Co všechno leží na vašich bedrech? Důležitá pracovní pozice a s ní spojené úkoly, nákupy, vaření, úklid celé domácnosti a další domácí práce, péče o děti, domácí mazlíčky a o manžela nebo přítele, další vzdělávání a úprava vašeho zevnějšku. A k tomu se přidá komunikace s úřady a řešení podobných zbytečností. V prvé řadě si uvědomte, že vy sama jste strůjcem svého osudu, a že základem efektivního řízení je stanovení priorit. Rozdělte své aktivity na ty, které skutečně dělat musíte, a které ne. Dále pak na ty, které musíte dělat vy sama, a které můžete delegovat na své okolí. Do práce chodit musíte, o tom není pochyb. Ale neděláte také práci za někoho jiného? Vyjasněte si kompetence. Je vaše rodina zvyklá na teplé večeře? Dopřejte jim je, ale připravujte jednodušší (zdravá) jídla. Je váš manžel natolik zaneprázdněný, že nemá čas, pomoci vám s úklidem? Pořiďte si paní na uklízení. Budete se vracet do čistého domova. Stačí, když k vám přijde třikrát čtyřikrát do měsíce. Těch pár stovek za to přeci stojí. Když budete přemýšlet, určitě přijdete ještě na několik dalších zlepšováků. (Jen tak mimochodem - váš partner by si měl být vědom toho, kolik toho zvládáte. To si uvědomí, když si to náhodou zkusí.) Vaše práce si přeci žádá odpočatého člověka plného energie a vaše rodina zase potřebuje vyrovnanou a spokojenou maminku!

Foto: Samphoto

Komentáře

Pro zobrazení komentářů se musíte přihlásit.